Nieuwe Toolkit Ik Denk Me Sterk
Maaike Verschuren van Semmie ging in gesprek met Mirelle Valentijn.
‘Ik denk me Sterk’ is al ruim 10 jaar een populaire tool om met kinderen (individueel of groepsgewijs) in gesprek te gaan over sociale veiligheid en pesten. Mirelle Valentijn, bedenker van ‘Ik denk me Sterk’, komt nu met een nieuwe, uitgebreide editie. Daarvoor verwerkte ze zowel haar eigen ervaringen met het spel, als de feedback die ze de afgelopen 10 jaar kreeg vanuit het werkveld. De nieuwe Toolkit ‘Ik denk me Sterk’ is uitgebreid met nieuwe kaarten, het is inclusief en divers, én gemaakt van duurzame materialen. Het is een spel voor in de klas, in therapie, in coaching of in de buitenschoolse opvang. Je kunt het spel spelen met kinderen die gepest worden, kwetsbaar zijn, kinderen die over grenzen van een ander gaan of groepsgewijs in de klas.
In dit artikel vertelt Mirelle over de nieuwe editie van ‘Ik denk me Sterk’: wat is het en voor wie, wat is er precies veranderd aan de tool en in welke situaties je het spel kan inzetten. Voor iedereen die op zoek is naar inspiratie voor toffe werkvormen… Mirelle organiseert ook online en fysieke workshops voor pedagogische professionals.
‘Ik denk me Sterk’ is een tool die kinderen (en volwassenen) helpt om sterke gedachten te ontwikkelen die helpen om op te komen voor jezelf en een ander. Mirelle legt uit hoe dat werkt:
“De spelers leren om niet helpende gedachten te herkennen. De volgende stap is om deze gedachten om te zetten in helpende gedachten.”
Tegelijkertijd ziet ze dat, als je ‘Ik denk me Sterk’ in een groep speelt, de sfeer in de groep verbetert.
“Kinderen gaan spelenderwijs met elkaar in gesprek en leren elkaar daardoor beter kennen. Ze leren hoe ze van elkaar verschillen en wat juist overeenkomsten zijn. Dit helpt bij het ontwikkelen van zelfvertrouwen en het vertrouwen op een ander. Dat leidt er weer toe dat de sociale veiligheid in de groep toeneemt en dat er minder ruimte is voor pesten.”
Het spel is gebaseerd op de ‘5 G’s’, die je misschien wel kent vanuit de rationeel emotieve therapie. De G’s zijn: Gebeurtenis, Gedachten, Gevoel, Gedrag en Gevolg.
Wat is nieuw?
Het spel is uitgebreid met 35 kaarten, waardoor er nu in totaal 100 kaarten zijn. In de ontwikkeling van de nieuwe editie is Mirelle begonnen met de originele 65 kaarten. “Dit zijn de kaarten met helpende gedachten en de associatie kaarten. Stuk voor stuk heb ik ze nagelopen. We hebben een aantal kaarten diverser en inclusiever gemaakt. Ook merkten we dat sommige kaarten niet meer helemaal pasten bij deze tijd, die hebben we vervangen. Een groot deel van de illustraties, die zijn gemaakt door kinderen, hebben we kunnen houden. We hebben ook kaarten toegevoegd waarop meer aandacht is voor grip krijgen op je gevoel. Bijvoorbeeld kaarten die stimuleren te luisteren naar je gevoel, seintjes op te pikken en er ruimte voor te maken.”
Door de toevoeging van de extra kaarten is de tool ook breder inzetbaar dan de eerste versie, ziet Mirelle.
“Het hoofdthema van de Toolkit ‘Ik denk me Sterk’ is pesten en sociale veiligheid, maar de afgelopen 10 jaar heb ik gemerkt dat het spel ook heel goed aansluit bij faalangst begeleiding, scheiding, rouw, verlies, ontwikkeling en leren. Door de toevoeging van de nieuwe kaarten sluit het spel ook bij die thema’s beter aan.”
Naast de herziening van de originele 65 kaarten heeft Mirelle flink wat kaarten toegevoegd. “Ik merkte tijdens het spelen dat de gedachte ‘ik kan het’ soms te groot is om meteen te geloven. Daarom is er soms een tussenstap nodig.” In de nieuwe Toolkit vind je daarom ook helpende gedachten starters kaarten die je kunt inzetten om de speler op een helpende gedachte te brengen die aansluit bij deze tussenstap. Hierop staat bijvoorbeeld ‘ik oefen …’ ‘ik wil …’. De speler maakt de zin af met hulp van de spelbegeleider.
Speciaal voor oudere spelers (kinderen vanaf 10 jaar en volwassenen) heeft Mirelle wat extra uitdaging toegevoegd: de uitlokkaarten. “Soms is het lastig om bestaande patronen in beweging te brengen. De uitlokkaarten helpen hierbij op een leuke en speelse manier. Een van de vragen is bijvoorbeeld: ‘wat zou ik hier over 5 jaar van denken?’”
Ten slotte heeft Mirelle ‘stapstenen’ toegevoegd. “Wat ik merkte, met de basis set, is dat veel spelers en begeleiders stoppen bij een kaart trekken en gesprekjes voeren aan de hand van de kaarten, maar je wil juist dat ze het actief verbinden met de 5 G’s. De stapstenen helpen daarbij. Ze nodigen uit om er mee te gaan spelen. Je kunt de stapstenen bijvoorbeeld in hoepels neerleggen. Dan ervaart een speler echt ‘een grote stap vooruit’ of ‘een klein stapje’. Dat werkt beter dan alleen schrijven op papier of op een whiteboard. Er gebeuren andere dingen als je niet alleen aan tafel blijft zitten.”
Creatief
Natuurlijk vind je in de Toolkit verschillende werkvormen die je in kunt zetten, maar ‘Ik denk me Sterk’ biedt ook veel mogelijkheden om er je eigen (creatieve) draai aan te geven. Voor pedagogische professionals die op zoek zijn naar inspiratie om spelenderwijs met ‘Ik denk me Sterk’ aan de slag te gaan, organiseert Mirelle workshops & trainingen. Dat Mirelle zelf creatief is zie je direct terug in het spel.
“Ik heb bewust gekozen voor veel kleur en allerlei verschillende lettertypes. Juist als je aan pittige thema’s werkt zoals pesten, kun je wel een vrolijke boost gebruiken. Het nodigt uit om er spelenderwijs mee te werken.”
Bestel de Toolkit ‘Ik denk me Sterk’ via de webshop van Semmie
Lees meer in gesprek gaan met kinderen over sociale veiligheid en pesten in o.a. de blogs: