Inhoud Toolkit "Ik denk me sterk"

Aanbod voor begeleiders die werken door middel van coaching, training of therapie.

De Toolkit ‘Ik denk me Sterk’ enorm geschikt om in te zetten in coaching, training of therapie. De pedagogisch professional kan de Toolkit in verschillende sessies terug laten komen, waarbij de focus afwisselend gelegd kan worden op gevoelens, gedachten en gedrag en de manier waarop deze met elkaar te maken hebben en elkaar beïnvloeden.

Cliënten leren niet helpende gedachten herkennen en omzetten in helpende gedachten. Zij zullen grip krijgen op emoties en positiever gaan denken. Daardoor kunnen zij bijvoorbeeld assertiviteit vergroten en faalangst overwinnen.

Bestel het spel

Om jou te ondersteunen bij het inzetten van de Toolkit binnen het geven van begeleiding vind je op deze website aanvullende informatie, werkvormen en werkbladen.

Aanbod voor begeleiders

Hieronder staan alle trainingen voor begeleiders. Klik op de foto voor meer informatie.

“In mijn therapie met kinderen en jongeren werk ik met verschillende hulpvragen. Positief denken komt eigenlijk altijd aan bod, om grip te krijgen op gedachten, gevoelens en gedrag. Ik was op zoek naar andere manieren om hiermee aan de slag te gaan, dan via een gesprek, het uitschrijven op mijn whiteboard of een opdracht. Ik ben vooral over de stapstenen enthousiast. Als ik de stapstenen als een pad op de vloer leg en mijn cliënten daarover laat lopen, merk ik dat zij op een andere manier contact maken met wat zij denken, voelen, doen of zeggen. Aan de lichaamstaal kan ik veel aflezen en dat ook teruggeven. Na het stappen van helpende gedachten naar gevoelens en gedrag zie ik vaak dat zij op de stapsteen van gedrag letterlijk Sterk Staan. In de online workshop heb ik nog meer ideeën opgedaan. Zo werk ik nu ook met een tafel opstelling van de stapstenen en combineer ik dit met poppetjes. Op deze meer speelse manier komt de samenhang tussen de 5 G’s echt tot leven en ervaren cliënten wat gedachtekracht voor hen kan betekenen.”

“Met de stapstenen kun je laten ervaren dat de 5 G’s altijd met elkaar te maken hebben”

“Als kindercoach werk ik al jaren met het Ik denk me Sterk spel. Ik was heel benieuwd naar de uitbreiding. Ik gaf soms nog te snel een suggestie voor een helpende gedachte. Nu pak ik de helpende gedachte starters kaarten erbij. Het is zo leuk om te zien hoe kinderen heel snel zien welke helpende gedachte zij daaruit kunnen laten ontstaan.”

“Als kinderen zelf een helpende gedachte vormen nemen ze deze met zich mee”

“Ik geef weerbaarheid en faalangstreductie trainingen aan jongeren in groepsverband.
Positief denken is een belangrijk onderwerp in mijn lessen. Ik vond het altijd lastig dat ik niet met iedere jongere apart tijd kon besteden aan het kiezen van passende helpende gedachten. Nu leg ik de helpende gedachte kaarten op tafel, soms ook juist met de beeldkant naar boven. Met deze tool kan ik nu meer jongeren tegelijkertijd op zoek laten gaan naar een helpende gedachte waar ze mee geholpen zijn in lastige situaties.”

“Helpende gedachten vormen wordt eenvoudiger als je mag kiezen uit spelkaarten.”

“Op een zonnige zomerdag vertrok ik samen met een collega kindercoach & Sta Sterk trainer naar België. Toen we de training ruimte binnenliepen bleek ook binnen de zon te schijnen. We werden warm onthaald in een prachtige ruimte, waar er ruimte was voor je eigen plek. De dag stond in het teken van zelfreflectie, praktijkoefeningen en nieuwe werkvormen aanleren. Leerzaam en nuttig.

Het is een flexibel spel en toegankelijk voor alle leeftijden! Ik ben regelmatig kaartjes kwijt omdat kinderen ze tot de volgende coaching sessie mee naar huis nemen als anker. ‘Ik denk me Sterk’ hoort erbij wanneer je kinderen op een praktische wijze wil leren om positief en oplossingsgericht te gaan denken!”

“Ik denk me sterk’ is een vaste tool waarmee ik werk met de kinderen en tieners in mijn praktijk.”

“Ik coach volwassenen bij diverse thema’s en levensvragen. Ik stuitte per toeval op de Toolkit Ik denk me Sterk via een blog die ik las op internet. Ik zet vaak de RET in als methode. Daarbij werk ik ook met uitdaagvragen in het gesprek. Dat vindt niet iedere coachee fijn. Nu kan ik als variant daarop de uitlokkaarten inzetten. In de training bij Mirelle die ik heb gevolgd heb ik leuke en zinvolle werkvormen mogen ervaren. Die gebruik ik nog steeds. Het is treffend dat vaak enkele uitlokkers precies passen bij en toepasbaar zijn op verschillende ervaringen die zij opdoen.”

“Spelenderwijs aandacht geven aan uitdaagvragen ondersteund bij een niet-helpende gedachte omzetten in helpende gedachte.”